40 éves az Axial Flow kombájn - Történeti áttekintés

 

Több mint 100 éve a kombájngyártásban és 40 év tapasztalat az egyrotoros kombájntechnológia alkalmazásában. Két olyan jubileumi szám, melyet más kombájngyártó nem mondhat el magáról a világpiacon. A folyamatos technológiai fejlesztés és az egyszerű ugyanakkor hatékony felépítés az, amely a CASE IH Axial-Flow kombájnokat megkülönbözteti a versenytársak gépeitől.

 

 

1913-ban jelentek meg az International Harvester kombájnok alapjainak számító, a McCormick Deering fejlesztésű No. 1 kisérleti arató-cséplőgépek első példányai. Az 1925-re továbbfejlesztett növelt áteresztősképességű új típus a No. 11 sorozatszámot viselte. Folytatva a kombájnfejlesztéseket 1942-re elkészült az első International Harvester önjáró No. 123-SP típusjelzésű arató cséplőgép is. Az 1944-ben bemutatott No. 142 típusszámú kombájn pedig az első integrált lejtésszintező rendszerrel ellátott betakarítógép volt a piacon. Az első Axial-Flow sorozatú kombájnok megjelenése előtt 1968-ban adták ki a hagyományos cséplőrendszerű akkor még korszerűnek számító IH-15 sorozatú betakarítógépcsaládot amely az utolsó szalmarázóládás IH kombájn volt az északamerikai piacon.

 

 

Az egyrotoros technológiát alkalmazó cséplés alapelvét már az 50-es évek végén alkalmazták az International Harvester Company mérnökei, már akkor nagy lehetőséget látva a technológia bevezetésében. Az 1960-as évek végére a tervek már papíron voltak, azonban a kezdeti tesztek kudarcai és buktatói után a technológia 70-es évek elején történő tervezett bevezetéséhez képest közel egy évtizedet kellett várni az első sorozatgyártású Axial-Flow kombájn megjelenéséig.

Az első egyrotoros cséplőrendszer prototípusait egy East Moline-ban lévő titkos raktárban kezdték el tesztelni, melynél a projekt két főmérnöke Elof Karlsson és Mel Van Buskirk volt. A másik említésre méltó név Gave Gufstansoné, aki tesztmérnökként csatlakozott a titkos projekthez. Hosszas tesztelések után a 60-as évek végére elkészült az akkor még sorozatban gyártott hagyományos cséplőrendszerű IH 915-ös kombájn vázába öltöztetett első egyrotoros betakarítógépek prototípusa. Az összeségében pozitív eredménnyel zárt szántóföldi tesztek során azonban számos műszaki probléma felmerült, melyek orvoslása a hetvenes évek közepéig elhúzódott.

A fejlesztések befejezésével végül a kombájn teljesen új, korszerű megjelenést és fülkét kapott. Az új két típusból álló Axial-Flow 1400-as sorozatot 1977 nyarán mutatták be az IH értékesítőinek és az újságíróknak, majd 1977 őszén kukorica aratásban mutatkozott be a nagyközönségnek Washingtonban, Iowaban, a Farm Progress Shown. Az Axial-Flow hatalmas sikert aratott és új mércét állított fel versenytársainak, gyorsan terjedő hírnevével (a konkurencia csak Vörös Démonnak emlegette), teljesítményével és egyszerű, de mégis hatékony csépléstechnológiájával. Az első két modell a 1440 és a 1460-as sorozatszámot viselte melyek szerkezeti felépítésükben megegyeztek, csupán motorteljesítménybe és magtartályméretben volt köztük különbség. A sorozatgyártás 1978 márciusában kezdődött meg az IH East Moline-i kombájngyárban, és szintén ebben az évben indult világ körüli bemutató körútjára.

AF1400 hirdetés 1978-ból AF1480 Bábolna - 1978 Első Axial Flow metszeti ábra 1977-ből

 

1978 közepén kiegészült a modellválaszték a 1480-as típusszámú növelt motorteljesítményű változattal. Hazánkban amerikai bemutatója után 1 évvel később 1978-ban tesztelték, illetve 1978 őszén az IKR Bábolnai napokon be is mutatták a 1460 illetve a 1480-as típusokat. Nagy darabszámban történő behozataluk azonban nem valósult meg. 1980-ban a sorozat új taggokkal bővült, a 1470-es hegyi kivitellel, valamint a 1482-es traktor vontatású változattal. 1981-ben szintén új típus került a piacra a kisebb motorteljesítménnyel rendelkező 1420-as bevezetésével, – amely az akkor még sorozatgyártásban lévő 715-ös hagyományos cséplőrendszerű kombájnt váltotta ki – mely kategória közkedvelt volt a kisebb területtel rendelkező gazdálkodók körében. 1984-ben megjelent az új fejlesztésű Speciality Rotor, melynél a jelentős változást a cséplőkörmök bevezetése hozta cséplőlécek alkalmazása helyett, mindez egyenletesebb anyagáramot és növelt áteresztőképességet jelentett.

 AF 1470 Hillside - 1980  Axial Flow hirdetés 1986-ból

 

1985-ben a gazdasási válság időszakában a Tenecco csoport felvásárolta az International Harvester mezőgazdasági üzletágát és a már szintén tulajdonában lévő J.I. CASE márkával egyesítve megalakult a CASE IH. A két cég egyesüléséből szerencsére negatív változás nem következett be a Axial-Flow kombájnok fejlesztése terén, olyannyira, hogy 1986-ban már meg is jelent az új továbbfejlesztett második generációs Axial-Flow, az 1600-as sorozat mely négy típusból épült fel – 1620/1640/1660/1680 –  és már új egységesített CASE IH fényezéssel rendelkezett. Új fülke, kezelőszervek, és növelt motorteljesítmény jellemezte a változást, amely 25%-os plusz betakarítási kapacitást jelentett a legnagyobb típusnál a régebbi 1480-ashoz képest. 1989-ben új fejlesztésű motorokat kapott a sorozat és kiegészült a típusválaszték a 1670-es hegyi változattal. 1991-ben nagyobb felületű tisztítórendszerrel látták el a sorozatot, amely további kapacitás növekedést jelentett. 1992-re a csökkenő eladási darabszámok miatt a 1620-as és 1670-es típusok gyártását megszüntették.

Axial Flow 1660 1986-ból Axial Flow 1680 1989-ből  Axial Flow 1688 1993-ból

 

Az Axial-Flow kombájnok harmadik generációja 1993-ban jelent meg.  Az 1600-as sorozat második kiadása három típust – 1644/1666/1688 – foglalt magában, és ezekben a kombájnokban alkalmazták előszőr az új fejlesztésű nagyteljesítményű Cross-Flow szelelő ventilátort.

Rá két évre 1995-ben megjelent a teljesen új panoráma fülkével rendelkező negyedik generációs 2100-as sorozat. A kombájnon nem csak fülke, de kezelőszervek is új elrendezést kaptak. Új jobb oldali kartámlába integrált kezelőfelület, multifunkciós menesztőkar és jobb oldali sarokoszlop kijelző nyújtott nagyobb komfortérzetet a tágasabb belső mellett. Műszaki tartalmában nagy változás nem történt, azonban ebben a kombájnsorozatba vezették be 1996-ban előszőr a forradalmian új AFS műhold alapú hozam és nedvességmérő rendszerét, amely megnyitotta az utat a precíziós gazdálkodás felé.

1998-ban mutatták be a továbbfejlesztett ötödik generációs 2300-as sorozatot, amely növelt motorteljesítménnyel három típust - 2344/2366/2388 - foglalt magában. Ugyanebben az évben ünnepelte a CASE IH a 100.000-ik Axial-Flow kombájn legyártását is. A 2300-as sorozat két nagyobb modelljét kisebb külső módosításokkal és különböző műszaki fejlesztésekkel egészen 2006-ig gyártották. A már hazánkban is jelentős darabszámban üzemelő Axial-Flow 2388-as pedig a CASE IH egyik legközkedveltebb és leghosszabb ideig gyártott kombájntípusa volt.

 Axial Flow 1688 1994-ből  Axial Flow 2188 1995-ből  Axial Flow 2388 1998-ból

 

Időközben 1999-ben a FIAT csoport felvásárolta a CASE IH részvényeit, és a már szintén FIAT tulajdonban lévő New Holland márkával összevonva megalakult a CNH Global, melynek eredményeképpen a CNH a világ második legnagyobb mezőgazdasági gépgyártójává vált. A két nagyvállalat összeolvasztása nem ment zökkenőmentesen, ugyanis a trösztellenes szövetségek a párhuzamos gyártások megszüntetésével engedélyezték csak az egyesülést. Ez az intézkedés a CNH-t a East Moline-i kombájngyár bezárására kényszerítette, ahonnan 2004-ben gördült le az utolsó Axial-Flow kombájn. A kombájnok további gyártása és fejlesztése a CNH Nebraskai gyártó központjába Rock Island-ra költözött át.

Még a két cég egyesülése elött a CASE IH egy új, nagyteljesítményű egyrotoros kombájn fejlesztésén kezdett dolgozni. Mivel akkoriban a legnagyobb CASE IH kombájn – a 2388-as – a szerény VI. kombájnosztályba tartozott, a versenytársak pedig már rendelkeztek VII. illetve VIII. kombájnosztályú típusokkal is, megsürgette egy új nagyobb kapacitású CASE IH kombájn bevezetését a piacra. A tervezési és fejlesztési részleg időközben a East Moline-ból átkerült Grand Islandra, ahol az új kombájn már CNH közös komponensekből kezdett formát ölteni. A nagyobb betakarítási teljesítményhez természetesen egy új egyrotoros cséplőrendszer kifejlesztésén is dolgoztak a CASE IH mérnökei. A fejlesztések eredménye a teljesen új külső megjelenéssel rendelkező nagyteljesítményű AFX 8010-es típus lett mely a 2003-as megjelenésével betört a VIII. osztályba tartozó kombájnok piacára. Az AFX 8010 kombájn nem csak külsőleg, de belsőleg is teljesen új volt, melyben a legújabb fejlesztésű és növelt áteresztőképességű AFX rotor, a máig egyedülálló CVT fokozatmentes rotorhajtás, nagykapacitású szintezős tisztítórendszer, és nagyteljesítményű FPT Cursor motor került beépítésre. Az immár három tagból álló kibővült Axial-Flow sorozat - 2366/2388/AFX 8010 - két vonalon fejlődött tovább. 2005-ben az új AFX rotorkialakítás a két kisebb modellbe is bekerült, a 2366-os típust pedig a 2377-es típus váltotta le.

   
 Axial Flow 2366 és 2388 2001-ből  Axial Flow 8010 2007-ből

 

2007-ben új típusjelzéssel, új fényezéssel megjelent a kibővült hatodik generációs Axial-Flow sorozat, a 2577 és 2588, illetve 7010 és 8010 típusokkal. A 7010-es típus a 8010-esnél kisebb motorteljesítményű, de műszaki tartalmába megegyező VII. osztályba tartozó betakarítógép volt, ezzel teljessé téve a CASE IH Axial-Flow portfoliót V.-től a VIII. kombájnosztályig.

2009-ben két típussal bővült az új hetedik generációs Axial-Flow 88/120-as sorozat. Egységesítették a gépek külső megjelenését, növelték a motorteljesítményeket, az egyes típusok pedig kombájnosztályra utaló számozást kaptak 5088/6088/7088 és 7120/8120/9120 jelzéssel. A 88/120 sorozattal a CASE IH jelentősen szélesítette a kombájnpalettáját és az USA-ban közkedvelt VII. osztályba már két típust is tudott kínálni a felhasználóknak, valamint egy új kategóriába a XI. kombájnosztályba is be tudott lépni a 9120-as típussal.  A másik nagy áttörés a Quadtrac traktorokról ismert gumihevederes járószerkezet kombájnra történő adaptálása volt, amely a 120-as sorozat típusaira gyári alapfelszereltségben is elérhető lett. Ugyanekkor került bevezetésre a meglévő AFX rotor mellé, az új nedvesebb betakarítási viszonyokra és kalászos gabonákra adaptált Small Tube csökkentett belső átmérőjű rotor. Az új rotor kialakítás jelentősen növelte a kombájnok kapacitását nagyhozamú gabonafélékben és repcében is, ezzel szélesebb teret nyitva a kombájnok Európában történő alkalmazhatóságára.

 

Axial Flow 10-es és 2500-as sorozat 2007-ből Axial Flow 88-as és 120-as sorozat 2009-ből Axial Flow 9120 hevederes járószerkezettel 2009-ből

 

2012-ben megjelent az Axial-Flow kombájnok nyolcadik generációja 130/230 sorozatszámmal. A két sorozat már egységesített típusszámozást, valamint teljesen azonos fülkét kapott. Mindegyik gépbe a legújabb fejlesztésű növelt teljesítményű HI-eSCR technológiás FPT erőforrás került, egységesítve a kombájnsorozatot. 2013-ban pedig mindkét sorozat teljesen új fülkét kapott, mely magába foglalta a legújabb generációs AFS PRO 700 monitort is.

2015-ben bemutatták a jelenleg is sorozatban gyártott kilencedik generációs 140/240-es sorozatot. A kombájnok új Stage IV. emissziós szintű motorokkal, növelt motorteljesítménnyel, a 240-es sorozat két nagyobbik tagja pedig már növelt kapacitású magtartállyal rendelkezett. 2016-ban a 140-es sorozat szármaradványkezelő rendszere teljes átalakításon esett át, és bevezetésre került az új fejlesztésű lejtőkompenzáló X-Flow tisztítórendszer is, ezzel magasabb technológiai szintre hozva a 140-es sorozat típusait is.

 

Axial Flow 7130 2012-ből Axial Flow 8240 2015-ből Axial Flow 6140 2015-ből

 

Ma, több mint 40 évvel később a legújabb technológiai megoldásokat alkalmazó Axial-Flow 140 és 240-es kombájn sorozat ugyanazon betakarítási alapelveken nyugszik, mint anno az első 1400-as típusok. A fejlesztések legújabb eredményét pedig a 2018 nyár végén bemutatásra kerülő tizedik generációs Axial-Flow sorozat fogja megtestesíteni, mely számos intelligens fejlesztéssel fogja meglepni a nagyközönségét, és ezzel együtt megünnepelni az Axial-Flow kombájnok 40.-ik születésnapját.

 

1915 1960 1985 1990 2001